Hoppning på åttvolt tränar upp ryttarkänslan

Svårighetsgrad: Medel

Hoppning på åttvolt tränar upp ryttarkänslan

Att hoppa hinder på en åttvolt är bra av många anledningar. Dels ökar det ryttarens kontroll och känsla för galopp, takt och tempo. Dels får han eller hon träna på anridningar på böjt spår samt på galoppombyten. Och så får ryttaren en lydig och uppmärksam häst på köpet!

Det går att placera hindren på flera olika sätt på åttvolten. Hur många hinder och var de placeras ut får anpassas efter ryttarens och hästens utbildningsståndpunkt och ålder. Hindren behöver inte vara höga, det är som sagt ryttarkänslan och lydnaden som ska tränas.

 

Byter varv över bom
Utgångspunkten är i alla fall att det ligger en bom, alternativt en cavaletti, på det ställe på medellinjen där ekipaget ska byta om volt. Då får både ryttaren och hästen hjälp med att placera galoppombytet.
Man kan välja om man vill ha hjälpbommar eller galoppbommar före och/eller efter hindren.
En markbom i framkant är alltid bra på träning, det gör det lättare för hästen att taxera. Men man kan även lägga ut galoppbommar framför och bakom hindret för att få en mer kontrollerad språngkurva.

Avstånd beroende på hästens galopp
Avståndet till sådana bommar beror lite på hur samlad galopp man rider an i, hur stor galopp hästen har och så vidare. Eftersom den här övningen rids i en ganska samlad galopp och på låga hinder, kan galoppbommarna ligga mellan 2,5 och 3 meter före och efter hindret. Men var aktsam på hur hästen beter sig. Om den kommer för nära hindret eller bommen bakom - läng avståndet. Det är viktigt att aldrig "sätta dit" en häst på träning!

Variant med två hinder
I skiss nummer 1 har det placerats ett hinder i höjd med C och ett vid A på ridbanan. Det ger ekipaget lite mer tid på sig att förbereda anridningen än vad placeringen i skiss nummer 2 gör.
Börja med att trava över bommen, fatta galopp efter den, hoppa över hindret på bortre delen av volten och bryt av till trav före bommen på medellinjen. Över bommen byter du om volt, fattar sedan andra sidans galopp och rider an på andra voltens hinder på samma sätt. Fortsätt övningen under ett par varv.

Galoppombyte över bommen
När övningen funkar med övergångar till trav kan du gå över till att rida den helt och hållet i galopp. Här är det viktigt att hitta tillbaka till den samlade galoppen efter hindren, annars blir det svårt att få ett balanserat byte. Om hästen rusar iväg, bryt av till trav och fatta ny galopp.
Andra vanliga fel är att hästen genar och blir utåtställd, både mot hinder och mot bytesbommen. Ryttarens primära fokus måste vara att vägen blir rätt, lyft blicken och koncentrera dig på vart du ska. Trycker hästen inåt kan det vara nödvändigt att först ta igenom ställning och böjning i en långsammare gångart.

Variant med fyra hinder
I skiss nummer 2 har det placerats två hinder på varje volt. Det innebär att första hindret kommer mycket snabbare på efter bytet av volt, och därför är det ännu viktigare att galoppen hela tiden är jämn och balanserad.
Även här kan det vara lämpligt att börja med att byta om volt i trav och sedan fatta galopp efter bommen. När det fungerar rids övningen helt i galopp.
Var noggrann med att hästen är helt rak över bytesbommen. Rider man snett över den blir anridningen på första hindret för snäv.

Glöm inte att pusta!
Efter ett par varv i åttvolten är det viktigt att hästen får pusta. Frestas inte att hålla på för länge, det är viktigt att hästen inte blir för trött. Då kommer misstagen. Var dessutom generös med beröm när den gör rätt, så kommer ni båda att ha väldigt roligt!

OBS!
Vill du rida an hindren i trav istället för i galopp måste avståndet till eventuella galoppbommar framför dem ändras. Vid anridning ur trav är ett lämpligt avstånd 2,0-2,2 meter för en stor häst.

Lämplig för unghästar?
Ja, börja gärna i trav för att sedan gå över i galopp


 

Ann Kristin Yngve


Skiss nummer 1. Du avgör själv om du vill ha galoppbommar före och efter hindren. Många hästar hoppar bättre med bommar, medan andra mest blir stressade.



Skiss nummer 2.
Här gäller det verkligen att ha kontroll på galoppen!

denna övning kommer från Hippson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0