Hoppa på en båge är utmärkt ryttaträning

Svårighetsgrad: Medel | Bas

Hoppa på båge är bra ryttarträning

En jättebra basövning att använda sig av när man hoppar är att ställa två relaterade hinder på ett böjt spår. Genom att öka eller minska bågen kan du göra vägen längre eller kortare, och på så sätt påverka antalet galoppsprång.

 
Välj först hur många galoppsprång du vill ha "som standard" mellan hindren. Ju färre språng desto svårare blir det att variera.
Om du till exempel vill ha in fem normala galoppsprång stegar du ut cirka 21 meter som den optimala vägen mellan hindren. Börja med att hoppa in dig på den linjen.

Öka språnglängd eller ändra väg?
När du känner dig varm i kläderna kan du börja variera övningen. Du kan antingen lägga in ett extra galoppsprång genom att behålla vägen och korta språnglängden, eller genom att rida en vidare båge. Om du vill få in ett galoppsprång mindre kan du antingen behålla den ursprungliga linjen och länga galoppsprången, eller rida en snävare båge. Räkna gärna antalet språng högt!

Jämnt grundtempo
Det viktigaste är att du försöker hålla ett hyfsat jämt grundtempo, från anridningen till landningen efter sista hindret. Kan du inte kontrollera tempot blir det i stort sett omöjligt att planera och reglera antalet galoppsprång.

Anki Yngve

 
 
SYFTE
Träna upp ryttarens reaktionsförmåga, känsla för galopprytm och koordination av hjälperna.

SVÅRIGHETSGRAD
Innan du börjar hoppa på böjt spår bör du på ett bra sätt kunna kontrollera hästen mellan relaterade hinder på rakt spår.

VIKTIGT!
Om du är osäker på med vilken vinkel eller på vilket avstånd du kan ställa upp hindren - ta hjälp av en erfaren person.

LÄMPLIG FÖR UNGHÄSTAR?

Ja

TIPS
Sex och fler galoppsprång- lättare övning, fem och färre språng- svårare övning. Här kan koner användas för att markera ut vägen. Hoppa med små hinder- här är det vägen och kontrollen som tränas.

Denna övning kommer från Hippson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0