Bli ett piaff proffs

Svårighetsgrad: Avancerat

Bättre övergångar mellan piaff och passage

Den här veckan får ”dressyrproffsen” fina tips från Nina Bengtsson. Men även vanliga dödliga hobbyryttare kan ha nytta av delar av övningen, för att få hästar som är lätta för hjälperna.

Tipstack till: Nina Bengtsson
Text:
Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson 
 
Att göra övergångar mellan piaff och passage kan vara jättesvårt, intygar Nina Bengtsson, B-tränare i dressyr och examinerad beridare med segrar och placeringar i Grand Prix-dressyr, både nationellt och internationellt. 
- Speciellt hästar som har stor och uttrycksfull passage kan ha svårt för övergången till piaff, och hästar som ”sitter” mycket i piaff kan ha svårare för passage och därmed för övergången piaff–passage, säger Nina. 
För att förbereda dig och hästen är det lätthet för hjälperna som står på schemat. 
- Det viktigaste är att hästen är kvick på hjälperna. Ibland gör folk rörelser, jag brukar kalla det för krumelurer, när hästen inte är rätt på hjälperna, och då blir det bara fel. Det blir ingen kvalitet på rörelsen då, och då gör den ingen nytta, säger Nina. 
Vi som ryttare ska alltså se till att hästarna ska gå för lätta hjälper. 
- Om inte hästen är känslig på A-övningen kan den inte gå upp och ner i passage för lätta hjälper. 
 
Använd gärna rösten
Vissa ryttare har speciella knep eller hjälper för piaff och passage, men inte Nina. 
- Nej, men vid inlärning kan jag använda min röst för att signalera övergång. Det var Lussan som lärde mig att använda rösten då, när jag ska börja passagera gör jag ett litet väs-ljud samtidigt som jag kommer med hjälperna. 
I stället är det distinktare, tydligare hjälper som gäller. Möjligtvis kan jag dra tillbaka skänkeln något.
- Om jag ska piaffera samlar jag lite och driver. Jag ger inga andra hjälper än de jag ger när jag rider vanligt. Jag går från ökad skritt till samlad skritt till piaff. Det som avgör om det blir piaff är balansen mellan förhållande och framåtdrivande hjälper, säger Nina.
När hjälperna väl är givna vill hon kunna lägga ner handen och släppa skänkeln, och hästen ska fortsätta piaffera. 
- Jag sätter igång hästen på en impuls och sedan ska den bli där. 
Att man inte ska behöva ”jobba” under piaffen är extra viktigt för tävlingsryttare. 
- På träning måste du kunna ta bort benen och hästen ska fortsätta piaffera, annars blir det svårt på tävling. 
I passage är det samma sak; inget hokus-pokus. 
- Jag rider inte annorlunda än när jag rider en stor vanligt trav. Men jag tar mer förhållningar och inverkar kvickare med skänkeln, då kan jag satt igång en kadens som gör att hästen svingar, förklarar Nina. 
 
Gör så här: 
A. Rid på fyrkansspår eller volter. Det ska vara enkla spår där hästen kan spåra. Gör upprepade övergångar mellan skritt och trav. I början spelar det mindre roll hur ofta du kan byta gångart, det viktiga är att hästen kan gå rak och driva med båda bakbenen. 
- Du ska ha en bra känsla och hästen ska vara avspänd och snabb i fötterna. Det spelar mindre roll hur långa sträckor det är i ena eller andra gångarten, säger Nina. 
Hästen ska kunna komma i gång med små travsteg och kunna trava med små steg. När ni ska igång i trav ska fötterna på hästen vara rappa. När hästen och du kommit in i övningen kan målet vara tio steg i trav, fem steg i skritt. 
 
B.
Träna piaff och passage var för sig. I piaffen ska du träna på att både piaffera på stället och lite framåt, och så tillbaka på stället igen. 
- Hästen ska inte bara gå framåt i piaffen för då kan du få svårt att få tillbaks den. Men du kan inte heller ha en häst som bara kan sitta på stället för då blir det så tungt för den att komma fram i passage. 
I passage ska du kunna rida med både små och stora steg. 
 
C.
Sätt ihop det! Växla mellan piaff och passage. Beroende på din häst kan olika långa sträckor av varje vara lämpligt – Nina berättar om de vanligaste problemen och hur man kan lösa dem.
- Ett vanligt fel är att hästen ”dör” när du ska ner till piaff från passage; den lägger av och tappar energi. Knepet är att minska passagen så mycket du kan utifrån utbildningsståndpunkt. Passagen får inte blir långsam och seg när man minskar, hästen ska ha kvicka ben och fötter. När du börjar gå ner, ta bara två tramp i piaff. Ta det successivt som en människa som ska lära sig balettsteg - man gör inte spagat på en gång. 
- Ett problem som är vanligt i passage är att hästen i stället för att vinkla sitt bäcken tar stora segliga steg; den öppnar bakknäna i stället för att sluta sig och hitta rätt teknik. Det är det som är meningen med den här träningen, att man ska lära hästen att få bakbenen under magen. 
När du kommer i piaff och ska ut i passage ska hästen bära upp och inte skjuta ifrån med bakbenen. Den ska lära sig använda bärkraft i stället för skjutkraft. 


Syfte:
Att lära hästen att göra övergångarna. Övningen är stärkande för hästen och är en bra balansövning, den ger även ryttaren koordinationsträning.

Svårighetsgrad:
Avancerad.

Tänk på det här
Hästen ska vara kvick för hjälperna.


FAKTA OM TRÄNAREN
Namn: Nina Bengtsson
Född år: 1969
Utbildning (inom hästvärlden): B-tränare.
Jobbar med: Träning av ryttare och hästar, Agriaombud.
Roligast med att vara tränare: Att se framsteg!
Läs mer på: www.dressagebynina.se





Rid övningen på fyrkant…

…eller på volt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0